Η πλήρης ομιλία του Βλαντίμιρ Πούτιν στο Φόρουμ Βαλντάι

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2022




Η Ρωσία ποτέ δεν είδε τον εαυτό της σαν εχθρό της Δύσης, παρά τη συνεχιζόμενη σύγκρουση, τόνισε μεταξύ άλλων στη διάρκεια ομιλίας που εκφώνησε στο διεθνές Φόρουμ της Λέσχης Βαλντάι. Το «Κοσμοδρόμιο» μετέφρασε και δημοσιεύει πλήρη την ομιλία που, εκφώνησε ο Βλαντίμιρ Πούτιν στις 27 Οκτωβρίου.

Το θέμα του φετινού φόρουμ είναι Ένας μετα-ηγεμονικός κόσμος: Το θέμα είναι: Δικαιοσύνη και ασφάλεια για όλους: Η ηγεμονική κυριαρχία: Δικαιοσύνη και ασφάλεια για όλους. Στην τετραήμερη συνάντηση συμμετείχαν 111 εμπειρογνώμονες, πολιτικοί, διπλωμάτες και οικονομολόγοι από τη Ρωσία και 40 χώρες του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων το Αφγανιστάν, η Βραζιλία, η Κίνα, η Αίγυπτος, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ινδία, η Ινδονησία, το Ιράν, το Καζακστάν, η Νότια Αφρική, η Τουρκία, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ουζμπεκιστάν, για να αναφέρουμε μερικές από αυτές.

* * *

Συντονιστής της ολομέλειας της Λέσχης Βαλντάι Fyodor Lukyanov: Καλησπέρα, κύριε Πρόεδρε,

Ανυπομονούμε να σας δούμε κάθε χρόνο, αλλά φέτος, ίσως, ήμασταν πιο ανυπόμονοι από ό,τι συνήθως, καθώς υπάρχουν πολλά θέματα προς συζήτηση.

Πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν: Υποθέτω πως ναι.

Fyodor Lukyanov: Το φόρουμ επικεντρώθηκε κυρίως σε θέματα που σχετίζονται με τη διεθνή τάξη, όπως το πώς αλλάζει ο κόσμος και, κυρίως, ποιος, στην πραγματικότητα, βρίσκεται στο τιμόνι του κόσμου, ποιος τον διοικεί και αν ο κόσμος είναι επιδεκτικός να διοικείται καθόλου.

Ωστόσο, εμείς τα συζητάμε αυτά ως παρατηρητές, αλλά εσείς έχετε τη δύναμη, γι’ αυτό παρακαλούμε να μοιραστείτε τις σκέψεις σας μαζί μας.

Βλαντίμιρ Πούτιν: Σας ευχαριστώ πολύ.



Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι,

Είχα την ευκαιρία να πάρω μια ιδέα για το τι συζητήσατε εδώ κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών. Ήταν μια ενδιαφέρουσα και ουσιαστική συζήτηση. Ελπίζω να μην μετανιώσετε που ήρθατε στη Ρωσία και επικοινωνήσατε μεταξύ σας.

Χαίρομαι που σας βλέπω όλους.

Χρησιμοποιήσαμε την πλατφόρμα της Λέσχης Βαλντάι για να συζητήσουμε, περισσότερες από μία φορές, τις μεγάλες και σοβαρές αλλαγές που έχουν ήδη λάβει χώρα και λαμβάνουν χώρα σε όλο τον κόσμο, τους κινδύνους που εγκυμονούν η υποβάθμιση των παγκόσμιων θεσμών, η διάβρωση των αρχών της συλλογικής ασφάλειας και η αντικατάσταση του διεθνούς δικαίου από “κανόνες”. Μπήκα στον πειρασμό να πω “είμαστε ξεκάθαροι για το ποιος επινόησε αυτούς τους κανόνες”, αλλά, ίσως, αυτή δεν θα ήταν μια ακριβής δήλωση. Δεν έχουμε καμία απολύτως ιδέα για το ποιος επινόησε αυτούς τους κανόνες, σε τι βασίζονται αυτοί οι κανόνες ή τι περιέχεται μέσα σε αυτούς τους κανόνες.

Φαίνεται ότι γινόμαστε μάρτυρες μιας προσπάθειας να επιβληθεί ένας μόνο κανόνας, σύμφωνα με τον οποίο οι έχοντες την εξουσία -μιλούσαμε για την εξουσία, και τώρα μιλάω για την παγκόσμια εξουσία- θα μπορούσαν να ζήσουν χωρίς να ακολουθούν κανέναν κανόνα και θα μπορούσαν να ξεφύγουν με οτιδήποτε. Αυτοί είναι οι κανόνες που τους ακούμε συνεχώς, όπως λένε οι άνθρωποι, να τους καυτηριάζουν, δηλαδή να μιλούν γι’ αυτούς αδιάκοπα

Οι συζητήσεις στο Βαλντάι είναι σημαντικές γιατί εδώ ακούγονται διάφορες εκτιμήσεις και προβλέψεις. Η ζωή δείχνει πάντα πόσο ακριβείς ήταν, αφού η ζωή είναι ο πιο αυστηρός και ο πιο αντικειμενικός δάσκαλος. Έτσι, η ζωή δείχνει πόσο ακριβείς ήταν οι προβλέψεις των προηγούμενων ετών.

Δυστυχώς, τα γεγονότα συνεχίζουν να ακολουθούν ένα αρνητικό σενάριο, το οποίο έχουμε συζητήσει περισσότερες από μία φορές κατά τη διάρκεια των προηγούμενων συναντήσεών μας. Επιπλέον, έχουν μετατραπεί σε μια μεγάλη συστημική κρίση που επηρεάζει, εκτός από τη στρατιωτικοπολιτική σφαίρα, και την οικονομική και ανθρωπιστική σφαίρα.

Η λεγόμενη Δύση, η οποία είναι, φυσικά, ένα θεωρητικό κατασκεύασμα, καθώς δεν είναι ενιαία και σαφώς είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο σύμπλεγμα, αλλά θα πω και πάλι ότι η Δύση έχει λάβει μια σειρά από μέτρα τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες που αποσκοπούν στην κλιμάκωση της κατάστασης. Για την ακρίβεια, πάντα επιδιώκουν να οξύνουν τα πράγματα, κάτι που δεν είναι επίσης κάτι καινούργιο. Αυτό περιλαμβάνει την υποδαύλιση του πολέμου στην Ουκρανία, τις προκλήσεις γύρω από την Ταϊβάν και την αποσταθεροποίηση των παγκόσμιων αγορών τροφίμων και ενέργειας. Σίγουρα, το τελευταίο δεν έγινε, φυσικά, επίτηδες, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Η αποσταθεροποίηση της αγοράς ενέργειας ήταν αποτέλεσμα μιας σειράς συστημικών λανθασμένων χειρισμών των δυτικών αρχών που ανέφερα παραπάνω. Όπως βλέπουμε τώρα, η κατάσταση επιδεινώθηκε περαιτέρω από την καταστροφή των πανευρωπαϊκών αγωγών φυσικού αερίου. Αυτό είναι κάτι εντελώς απόκοσμο, αλλά παρ’ όλα αυτά γινόμαστε μάρτυρες αυτών των θλιβερών εξελίξεων.

Η παγκόσμια ισχύς είναι ακριβώς αυτό που διακυβεύεται στο παιχνίδι της λεγόμενης Δύσης. Αλλά αυτό το παιχνίδι είναι σίγουρα επικίνδυνο, αιματηρό και, θα έλεγα, βρώμικο. Αρνείται την κυριαρχία χωρών και λαών, την ταυτότητα και τη μοναδικότητά τους και καταπατά τα συμφέροντα άλλων κρατών. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν η άρνηση δεν είναι η λέξη που χρησιμοποιείται, το κάνουν στην πραγματική ζωή. Κανείς, εκτός από αυτούς που δημιουργούν αυτούς τους κανόνες που ανέφερα, δεν δικαιούται να διατηρήσει την ταυτότητά του: όλοι οι άλλοι πρέπει να συμμορφωθούν με αυτούς τους κανόνες.

Από αυτή την άποψη, επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω τις προτάσεις της Ρωσίας προς τους δυτικούς εταίρους μας για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ενός συστήματος συλλογικής ασφάλειας. Για άλλη μια φορά απορρίφθηκαν τον Δεκέμβριο του 2021.

Ωστόσο, η αναμονή των πραγμάτων δύσκολα μπορεί να λειτουργήσει στον σύγχρονο κόσμο. Αυτός που σπέρνει τον άνεμο θα θερίσει τον ανεμοστρόβιλο, όπως λέει και το ρητό. Η κρίση έχει πάρει πράγματι παγκόσμια διάσταση και έχει επηρεάσει τους πάντες. Δεν πρέπει να υπάρχουν αυταπάτες γι’ αυτό.

Η ανθρωπότητα βρίσκεται σε μια διακλάδωση του δρόμου: είτε θα συνεχίσει να συσσωρεύει προβλήματα και τελικά θα συντριβεί κάτω από το βάρος τους, είτε θα συνεργαστεί για να βρει λύσεις -ακόμη και ατελείς, αρκεί να λειτουργούν- που μπορούν να κάνουν τον κόσμο μας πιο σταθερό και πιο ασφαλή.

Ξέρετε, πάντα πίστευα στη δύναμη της κοινής λογικής. Ως εκ τούτου, είμαι πεπεισμένος ότι αργά ή γρήγορα τόσο τα νέα κέντρα της πολυπολικής διεθνούς τάξης όσο και η Δύση θα πρέπει να ξεκινήσουν έναν ισότιμο διάλογο για ένα κοινό μέλλον για όλους μας, και όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο, φυσικά. Στο πλαίσιο αυτό, θα επισημάνω ορισμένες από τις πιο σημαντικές πτυχές για όλους μας.

Οι τρέχουσες εξελίξεις έχουν επισκιάσει τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Όσο παράξενο κι αν φαίνεται, γι’ αυτό θα ήθελα να μιλήσω πρώτα σήμερα. Η κλιματική αλλαγή δεν βρίσκεται πλέον στην κορυφή της ατζέντας. Αλλά αυτή η θεμελιώδης πρόκληση δεν έχει εξαφανιστεί, είναι ακόμα μαζί μας και αυξάνεται.

Η απώλεια της βιοποικιλότητας είναι μία από τις πιο επικίνδυνες συνέπειες της διατάραξης της περιβαλλοντικής ισορροπίας. Αυτό με φέρνει στο σημείο-κλειδί για το οποίο όλοι μας έχουμε συγκεντρωθεί εδώ. Δεν είναι εξίσου σημαντικό να διατηρήσουμε την πολιτιστική, κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική ποικιλομορφία;

Ταυτόχρονα, η εξομάλυνση και η εξάλειψη όλων και κάθε είδους διαφορών είναι ουσιαστικά αυτό που είναι το ζητούμενο της σύγχρονης Δύσης. Τι κρύβεται πίσω από αυτό; Πρώτα απ’ όλα, είναι η παρακμή του δημιουργικού δυναμικού της Δύσης και η επιθυμία να περιορίσει και να εμποδίσει την ελεύθερη ανάπτυξη άλλων πολιτισμών.

Υπάρχει επίσης, φυσικά, ένα ανοιχτά εμπορικό ενδιαφέρον. Επιβάλλοντας τις αξίες τους, τις καταναλωτικές τους συνήθειες και την τυποποίηση στους άλλους, οι αντίπαλοί μας -θα είμαι προσεκτικός με τις λέξεις- προσπαθούν να διευρύνουν τις αγορές για τα προϊόντα τους. Ο στόχος σε αυτό το κομμάτι είναι, τελικά, πολύ πρωτόγονος. Είναι αξιοσημείωτο ότι η Δύση διακηρύσσει την οικουμενική αξία του πολιτισμού και της κοσμοθεωρίας της. Ακόμα και αν δεν το λέει ανοιχτά, πράγμα που στην πραγματικότητα συχνά κάνει, συμπεριφέρεται σαν να είναι έτσι, σαν να είναι γεγονός της ζωής, και η πολιτική που ακολουθείται έχει σκοπό να δείξει ότι αυτές οι αξίες πρέπει να γίνουν άνευ όρων αποδεκτές από όλα τα άλλα μέλη της διεθνούς κοινότητας.

Θα ήθελα να παραθέσω ένα απόσπασμα από την περίφημη ομιλία του Αλεξάντερ Σολζενίτσιν για την αποφοίτηση από το Χάρβαρντ που εκφωνήθηκε το 1978. Είπε ότι χαρακτηριστικό της Δύσης είναι “μια συνεχής τύφλωση ανωτερότητας” – και συνεχίζεται μέχρι σήμερα – η οποία “υποστηρίζει την πεποίθηση ότι τεράστιες περιοχές παντού στον πλανήτη μας πρέπει να αναπτυχθούν και να ωριμάσουν στο επίπεδο των σημερινών δυτικών συστημάτων”. Το είπε αυτό το 1978. Τίποτα δεν έχει αλλάξει.

Στα σχεδόν 50 χρόνια που μεσολάβησαν από τότε, η τύφλωση για την οποία μίλησε ο Σολζενίτσιν και η οποία είναι ανοιχτά ρατσιστική και νεοαποικιακή, απέκτησε ιδιαίτερα στρεβλές μορφές, ιδίως μετά την εμφάνιση του λεγόμενου μονοπολικού κόσμου. Σε τι αναφέρομαι; Η πίστη στο αλάθητο κάποιου είναι πολύ επικίνδυνη- είναι μόνο ένα βήμα μακριά από την επιθυμία των αλάθητων να καταστρέψουν αυτούς που δεν τους αρέσουν, ή όπως λένε, να τους ακυρώσουν. Απλά σκεφτείτε το νόημα αυτής της λέξης.

Ακόμα και στο αποκορύφωμα του Ψυχρού Πολέμου, στο αποκορύφωμα της αντιπαράθεσης των δύο συστημάτων, των ιδεολογιών και της στρατιωτικής αντιπαλότητας, δεν πέρασε από το μυαλό κανενός να αρνηθεί την ίδια την ύπαρξη του πολιτισμού, της τέχνης και της επιστήμης άλλων λαών, των αντιπάλων τους. Δεν πέρασε καν από το μυαλό κανενός. Ναι, επιβλήθηκαν ορισμένοι περιορισμοί στις επαφές στην εκπαίδευση, την επιστήμη, τον πολιτισμό και, δυστυχώς, τον αθλητισμό. Αλλά παρ’ όλα αυτά, τόσο οι Σοβιετικοί όσο και οι Αμερικανοί ηγέτες κατανοούσαν ότι ήταν απαραίτητο να αντιμετωπίζεις τον ανθρωπιστικό τομέα με διακριτικότητα, μελετώντας και σεβόμενος τον αντίπαλό σου και μερικές φορές ακόμη και δανειζόμενος από αυτόν, προκειμένου να διατηρήσεις τα θεμέλια για υγιείς και παραγωγικές σχέσεις τουλάχιστον για το μέλλον.

Και τι συμβαίνει τώρα; Κάποτε οι Ναζί έφτασαν στο σημείο να καίνε βιβλία, και τώρα οι δυτικοί “φύλακες του φιλελευθερισμού και της προόδου” έφτασαν στο σημείο να απαγορεύουν τον Ντοστογιέφσκι και τον Τσαϊκόφσκι. Η λεγόμενη “ακύρωση του πολιτισμού” και στην πραγματικότητα – όπως έχουμε πει πολλές φορές – η πραγματική ακύρωση του πολιτισμού είναι η εξάλειψη κάθε τι που είναι ζωντανό και δημιουργικό και καταπνίγει την ελεύθερη σκέψη σε όλους τους τομείς, είτε πρόκειται για την οικονομία, είτε για την πολιτική, είτε για τον πολιτισμό.

Σήμερα, η ίδια η φιλελεύθερη ιδεολογία έχει αλλάξει ανεπανάληπτα. Αν αρχικά ο κλασικός φιλελευθερισμός νοούνταν ως η ελευθερία του κάθε ανθρώπου να κάνει και να λέει ό,τι θέλει, τον 20ό αιώνα οι φιλελεύθεροι άρχισαν να λένε ότι η λεγόμενη ανοιχτή κοινωνία είχε εχθρούς και ότι η ελευθερία αυτών των εχθρών μπορούσε και έπρεπε να περιοριστεί, αν όχι να ακυρωθεί. Έφτασαν στο παράλογο σημείο όπου κάθε εναλλακτική άποψη κηρύσσεται ανατρεπτική προπαγάνδα και απειλή για τη δημοκρατία.

Ό,τι προέρχεται από τη Ρωσία, όλα στιγματίζονται ως “ίντριγκες του Κρεμλίνου”. Αλλά κοιτάξτε τον εαυτό σας. Είμαστε πραγματικά τόσο παντοδύναμοι; Οποιαδήποτε κριτική στους αντιπάλους μας – οποιαδήποτε – εκλαμβάνεται ως “ίντριγκες του Κρεμλίνου”, “το χέρι του Κρεμλίνου”. Αυτό είναι τρελό. Πού έχετε βυθιστεί; Χρησιμοποιήστε το μυαλό σας, τουλάχιστον, πείτε κάτι πιο ενδιαφέρον, εκθέστε την άποψή σας εννοιολογικά. Δεν μπορείτε να τα ρίχνετε όλα στις μηχανορραφίες του Κρεμλίνου.

Ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι τα είχε προφητικά προβλέψει όλα αυτά τον 19ο αιώνα. Ένας από τους χαρακτήρες του μυθιστορήματός του “Δαίμονες”, ο μηδενιστής Σιγκαλέφ, περιέγραψε το λαμπρό μέλλον που φανταζόταν με τον ακόλουθο τρόπο: “Ξεκινώντας από την απεριόριστη ελευθερία, καταλήγω στον απεριόριστο δεσποτισμό”. Σε αυτό έχουν καταλήξει οι δυτικοί μας αντίπαλοι. Ένας άλλος χαρακτήρας του μυθιστορήματος, ο Pyotr Verkhovensky τον απηχεί, μιλώντας για την ανάγκη καθολικής προδοσίας, καταγγελίας και κατασκοπείας και υποστηρίζοντας ότι η κοινωνία δεν χρειάζεται ταλέντα ή μεγαλύτερες ικανότητες: “Η γλώσσα του Κικέρωνα κόβεται, ο Κοπέρνικος βγάζει τα μάτια του και ο Σαίξπηρ λιθοβολείται”. Σε αυτό το σημείο καταλήγουν οι δυτικοί μας αντίπαλοι. Τι είναι αυτό, αν όχι ο δυτικός ακυρωτικός πολιτισμός;

Αυτοί ήταν σπουδαίοι στοχαστές και, ειλικρινά, είμαι ευγνώμων στους βοηθούς μου που βρήκαν αυτά τα αποσπάσματα.

Τι μπορεί να πει κανείς σε αυτό; Η ιστορία θα βάλει σίγουρα τα πάντα στη θέση τους και θα ξέρει ποιον να ακυρώσει, και σίγουρα δεν θα είναι τα μεγαλύτερα έργα των παγκοσμίως αναγνωρισμένων ιδιοφυιών του παγκόσμιου πολιτισμού, αλλά εκείνοι που για κάποιο λόγο αποφάσισαν ότι έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τον παγκόσμιο πολιτισμό όπως αυτοί νομίζουν. Η αυτοεκτίμησή τους δεν έχει πραγματικά όρια. Κανείς δεν θα θυμάται καν τα ονόματά τους σε λίγα χρόνια. Αλλά ο Ντοστογιέφσκι θα συνεχίσει να ζει, όπως και ο Τσαϊκόφσκι, ο Πούσκιν, όσο κι αν θα ήθελαν το αντίθετο.

Η τυποποίηση, το οικονομικό και τεχνολογικό μονοπώλιο, η εξάλειψη όλων των διαφορών είναι αυτό που διέπει το δυτικό μοντέλο της παγκοσμιοποίησης, το οποίο είναι νεοαποικιακό στη φύση του. Ο στόχος τους ήταν ξεκάθαρος – να εδραιώσουν την άνευ όρων κυριαρχία της Δύσης στην παγκόσμια οικονομία και πολιτική. Για να το πετύχει αυτό, η Δύση έθεσε στην υπηρεσία της όλους τους φυσικούς και οικονομικούς πόρους του πλανήτη, καθώς και όλες τις πνευματικές, ανθρώπινες και οικονομικές δυνατότητες, ενώ ισχυρίστηκε ότι αυτό ήταν ένα φυσικό χαρακτηριστικό της λεγόμενης νέας παγκόσμιας αλληλεξάρτησης.

Εδώ θα ήθελα να θυμηθώ έναν άλλο Ρώσο φιλόσοφο, τον Αλεξάντερ Ζινόβιεφ, τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του οποίου θα γιορτάσουμε στις 29 Οκτωβρίου. Πριν από 20 και πλέον χρόνια, είπε ότι ο δυτικός πολιτισμός χρειαζόταν ολόκληρο τον πλανήτη ως μέσο ύπαρξης και όλους τους πόρους της ανθρωπότητας για να επιβιώσει στο επίπεδο που είχε φτάσει. Αυτό είναι που θέλουν, έτσι ακριβώς είναι τα πράγματα.

Επιπλέον, η Δύση εξασφάλισε αρχικά ένα τεράστιο προβάδισμα σε αυτό το σύστημα επειδή είχε αναπτύξει τις αρχές και τους μηχανισμούς – τους ίδιους με τους σημερινούς κανόνες για τους οποίους μιλούν συνεχώς, οι οποίοι παραμένουν μια ακατανόητη μαύρη τρύπα επειδή κανείς δεν ξέρει πραγματικά τι είναι. Μόλις όμως οι μη δυτικές χώρες άρχισαν να αποκομίζουν κάποια οφέλη από την παγκοσμιοποίηση, κυρίως τα μεγάλα έθνη της Ασίας, η Δύση άλλαξε αμέσως ή κατάργησε πλήρως πολλούς από αυτούς τους κανόνες. Και οι λεγόμενες ιερές αρχές του ελεύθερου εμπορίου, του οικονομικού ανοίγματος, του ισότιμου ανταγωνισμού, ακόμη και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας ξεχάστηκαν ξαφνικά, εντελώς. Αλλάζουν τους κανόνες εν κινήσει, επί τόπου, όπου βλέπουν μια ευκαιρία για τον εαυτό τους.

Ιδού ένα άλλο παράδειγμα της αντικατάστασης εννοιών και σημασιών. Για πολλά χρόνια, οι δυτικοί ιδεολόγοι και πολιτικοί έλεγαν στον κόσμο ότι δεν υπήρχε εναλλακτική λύση στη δημοκρατία. Ομολογουμένως, εννοούσαν το δυτικού τύπου, το λεγόμενο φιλελεύθερο μοντέλο δημοκρατίας. Απέρριπταν αλαζονικά όλες τις άλλες παραλλαγές και μορφές διακυβέρνησης από τον λαό και, θέλω να το τονίσω αυτό, το έκαναν με περιφρόνηση και περιφρόνηση. Αυτός ο τρόπος διαμορφώνεται από την εποχή της αποικιοκρατίας, λες και όλοι ήταν δευτεροκλασάτοι, ενώ αυτοί ήταν εξαιρετικοί. Συνεχίζεται εδώ και αιώνες και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Έτσι, σήμερα, η συντριπτική πλειοψηφία της διεθνούς κοινότητας απαιτεί δημοκρατία στις διεθνείς υποθέσεις και απορρίπτει κάθε μορφή αυταρχικής υπαγόρευσης από μεμονωμένες χώρες ή ομάδες χωρών. Τι είναι αυτό αν όχι η άμεση εφαρμογή των δημοκρατικών αρχών στις διεθνείς σχέσεις;

Ποια στάση έχει υιοθετήσει η “πολιτισμένη” Δύση; Αν είστε δημοκράτες, υποτίθεται ότι πρέπει να καλωσορίσετε τη φυσική επιθυμία για ελευθερία που εκφράζουν δισεκατομμύρια άνθρωποι, αλλά όχι. Η Δύση το αποκαλεί υπονόμευση της φιλελεύθερης τάξης που βασίζεται σε κανόνες. Καταφεύγει σε οικονομικούς και εμπορικούς πολέμους, κυρώσεις, μποϊκοτάζ και έγχρωμες επαναστάσεις, και προετοιμάζει και πραγματοποιεί κάθε είδους πραξικοπήματα.

Ένα από αυτά οδήγησε σε τραγικές συνέπειες στην Ουκρανία το 2014. Το υποστήριξαν και μάλιστα προσδιόρισαν το ποσό των χρημάτων που είχαν δαπανήσει για το πραξικόπημα αυτό. Έχουν το θράσος να ενεργούν όπως θέλουν και δεν έχουν κανέναν ενδοιασμό για οτιδήποτε κάνουν. Σκότωσαν τον Σουλεϊμανί, έναν Ιρανό στρατηγό. Μπορείτε να σκεφτείτε ό,τι θέλετε για τον Σολειμάνι, αλλά ήταν ξένος κρατικός αξιωματούχος. Τον σκότωσαν σε μια τρίτη χώρα και ανέλαβαν την ευθύνη. Τι υποτίθεται ότι σημαίνει αυτό, για όνομα του Θεού; Σε τι είδους κόσμο ζούμε;

Όπως συνηθίζεται, η Ουάσιγκτον συνεχίζει να αναφέρεται στην τρέχουσα διεθνή τάξη ως φιλελεύθερη αμερικανικού τύπου, αλλά στην πραγματικότητα, αυτή η περιβόητη “τάξη” πολλαπλασιάζει καθημερινά το χάος και, θα μπορούσα να προσθέσω ακόμη, γίνεται όλο και πιο μισαλλόδοξη ακόμη και απέναντι στις δυτικές χώρες και τις προσπάθειές τους να δράσουν ανεξάρτητα. Τα πάντα καταπνίγονται εν τη γενέσει τους και δεν διστάζουν να επιβάλλουν κυρώσεις ακόμη και στους συμμάχους τους, οι οποίοι σκύβουν το κεφάλι συναινετικά.

Για παράδειγμα, οι προτάσεις των Ούγγρων βουλευτών του Ιουλίου για την κωδικοποίηση της δέσμευσης στις ευρωπαϊκές χριστιανικές αξίες και τον πολιτισμό στη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αντιμετωπίστηκαν καν ως προσβολή, αλλά ως μια ευθεία και εχθρική πράξη σαμποτάζ. Τι είναι αυτό; Τι σημαίνει αυτό; Πράγματι, σε κάποιους μπορεί να αρέσει, σε κάποιους όχι.

Πάνω από χίλια χρόνια, η Ρωσία έχει αναπτύξει μια μοναδική κουλτούρα αλληλεπίδρασης μεταξύ όλων των θρησκειών του κόσμου. Δεν υπάρχει καμία ανάγκη να ακυρώσουμε τίποτα, είτε πρόκειται για χριστιανικές αξίες, είτε για ισλαμικές αξίες, είτε για εβραϊκές αξίες. Έχουμε και άλλες παγκόσμιες θρησκείες. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να σέβεστε ο ένας τον άλλον. Σε ορισμένες περιοχές μας – απλά το γνωρίζω από πρώτο χέρι – οι άνθρωποι γιορτάζουν μαζί τις χριστιανικές, ισλαμικές, βουδιστικές και εβραϊκές γιορτές και το απολαμβάνουν καθώς συγχαίρουν ο ένας τον άλλον και χαίρονται ο ένας για τον άλλον.

Αλλά όχι εδώ. Γιατί όχι; Τουλάχιστον, θα μπορούσαν να το συζητήσουν. Καταπληκτικό.

Χωρίς υπερβολή, δεν πρόκειται καν για συστημική, αλλά για δογματική κρίση του νεοφιλελεύθερου αμερικανικού τύπου μοντέλου διεθνούς τάξης. Δεν έχουν ιδέες για πρόοδο και θετική ανάπτυξη. Απλά δεν έχουν τίποτα να προσφέρουν στον κόσμο, εκτός από τη διαιώνιση της κυριαρχίας τους.

Είμαι πεπεισμένος ότι η πραγματική δημοκρατία σε έναν πολυπολικό κόσμο αφορά πρωτίστως την ικανότητα κάθε έθνους -το τονίζω- κάθε κοινωνίας ή κάθε πολιτισμού να ακολουθήσει τη δική του πορεία και να οργανώσει το δικό του κοινωνικοπολιτικό σύστημα. Αν οι Ηνωμένες Πολιτείες ή οι χώρες της ΕΕ απολαμβάνουν αυτό το δικαίωμα, τότε οι χώρες της Ασίας, τα ισλαμικά κράτη, οι μοναρχίες του Περσικού Κόλπου και οι χώρες σε άλλες ηπείρους έχουν σίγουρα επίσης αυτό το δικαίωμα. Φυσικά, η χώρα μας, η Ρωσία, έχει επίσης αυτό το δικαίωμα, και κανείς δεν θα μπορέσει ποτέ να πει στο λαό μας τι είδους κοινωνία πρέπει να οικοδομήσουμε και ποιες αρχές πρέπει να τη διέπουν.

Μια άμεση απειλή για το πολιτικό, οικονομικό και ιδεολογικό μονοπώλιο της Δύσης έγκειται στο γεγονός ότι ο κόσμος μπορεί να επινοήσει εναλλακτικά κοινωνικά μοντέλα που είναι πιο αποτελεσματικά- θέλω να το τονίσω αυτό, πιο αποτελεσματικά σήμερα, πιο φωτεινά και πιο ελκυστικά από αυτά που υπάρχουν σήμερα. Αυτά τα μοντέλα θα προκύψουν οπωσδήποτε. Αυτό είναι αναπόφευκτο. Παρεμπιπτόντως, πολιτικοί επιστήμονες και αναλυτές των ΗΠΑ γράφουν επίσης για αυτό. Η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνησή τους δεν ακούει τι λένε, αν και δεν μπορεί να αποφύγει να βλέπει αυτές τις έννοιες σε περιοδικά πολιτικής επιστήμης και να αναφέρονται σε συζητήσεις.

Η ανάπτυξη θα πρέπει να στηριχθεί σε έναν διάλογο μεταξύ πολιτισμών και πνευματικών και ηθικών αξιών. Πράγματι, η κατανόηση του τι είναι ο άνθρωπος και η φύση του διαφέρει από πολιτισμό σε πολιτισμό, αλλά αυτή η διαφορά είναι συχνά επιφανειακή και όλοι αναγνωρίζουν την απόλυτη αξιοπρέπεια και την πνευματική ουσία των ανθρώπων. Ένα κοινό θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορούμε και πρέπει να οικοδομήσουμε το μέλλον μας είναι εξαιρετικά σημαντικό.

Εδώ είναι κάτι που θα ήθελα να τονίσω. Οι παραδοσιακές αξίες δεν είναι ένα άκαμπτο σύνολο αξιωμάτων που όλοι πρέπει να τηρούν, φυσικά όχι. Η διαφορά τους από τις λεγόμενες νεοφιλελεύθερες αξίες είναι ότι είναι μοναδικές σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή πηγάζουν από τις παραδόσεις μιας συγκεκριμένης κοινωνίας, τον πολιτισμό και το ιστορικό της υπόβαθρο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι παραδοσιακές αξίες δεν μπορούν να επιβληθούν σε κανέναν. Πρέπει απλώς να γίνονται σεβαστές και όλα όσα κάθε έθνος έχει επιλέξει για τον εαυτό του επί αιώνες πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή.

Έτσι αντιλαμβανόμαστε τις παραδοσιακές αξίες και η πλειοψηφία της ανθρωπότητας συμμερίζεται και αποδέχεται την προσέγγισή μας. Αυτό είναι κατανοητό, διότι οι παραδοσιακές κοινωνίες της Ανατολής, της Λατινικής Αμερικής, της Αφρικής και της Ευρασίας αποτελούν τη βάση του παγκόσμιου πολιτισμού.

Ο σεβασμός στους τρόπους και τα έθιμα των λαών και των πολιτισμών είναι προς το συμφέρον όλων. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι επίσης προς το συμφέρον της “Δύσης”, η οποία γίνεται γρήγορα μειοψηφία στη διεθνή σκηνή καθώς χάνει την κυριαρχία της. Βεβαίως, το δικαίωμα της δυτικής μειονότητας στη δική της πολιτιστική ταυτότητα – θέλω να το τονίσω αυτό – πρέπει να διασφαλιστεί και να γίνει σεβαστό, αλλά, το σημαντικότερο, επί ίσοις όροις με τα δικαιώματα κάθε άλλου έθνους.

Αν οι δυτικές ελίτ πιστεύουν ότι μπορούν να βάλουν τον λαό τους και τις κοινωνίες τους να υιοθετήσουν αυτό που θεωρώ παράξενες και μοντέρνες ιδέες όπως τα δεκάδες φύλα ή οι παρελάσεις υπερηφάνειας των ομοφυλοφίλων, ας είναι. Ας τους αφήσουμε να κάνουν ό,τι θέλουν. Αλλά σίγουρα δεν έχουν κανένα δικαίωμα να λένε στους άλλους να ακολουθήσουν τα βήματά τους.

Βλέπουμε τις περίπλοκες δημογραφικές, πολιτικές και κοινωνικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στις δυτικές χώρες. Αυτό είναι, φυσικά, δική τους υπόθεση. Η Ρωσία δεν παρεμβαίνει σε τέτοια θέματα και δεν έχει καμία πρόθεση να το κάνει. Σε αντίθεση με τη Δύση, εμείς κοιτάμε τη δουλειά μας. Ελπίζουμε όμως ότι ο πραγματισμός θα θριαμβεύσει και ότι ο διάλογος της Ρωσίας με τη γνήσια, παραδοσιακή Δύση, καθώς και με άλλα ισότιμα κέντρα ανάπτυξης, θα αποτελέσει σημαντική συμβολή στην οικοδόμηση μιας πολυπολικής παγκόσμιας τάξης πραγμάτων.

Θα προσθέσω ότι η πολυπολικότητα είναι μια πραγματική και, στην πραγματικότητα, η μόνη ευκαιρία για την Ευρώπη να αποκαταστήσει την πολιτική και οικονομική της ταυτότητα. Για να πούμε την αλήθεια – και αυτή η ιδέα εκφράζεται ρητά στην Ευρώπη σήμερα – η νομική ικανότητα της Ευρώπης είναι πολύ περιορισμένη. Προσπάθησα να το θέσω ήπια για να μην προσβάλω κανέναν.

Ο κόσμος είναι από τη φύση του ποικιλόμορφος και οι προσπάθειες της Δύσης να στριμώξει τους πάντες στο ίδιο μοτίβο είναι σαφώς καταδικασμένες. Τίποτα δεν θα βγει από αυτές.

Η αλαζονική φιλοδοξία να επιτύχουν παγκόσμια κυριαρχία και, ουσιαστικά, να υπαγορεύσουν ή να διατηρήσουν την ηγεσία μέσω της υπαγόρευσης μειώνει πραγματικά το διεθνές κύρος των ηγετών του δυτικού κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, και αυξάνει τη δυσπιστία στην ικανότητά τους να διαπραγματεύονται γενικά. Άλλα λένε σήμερα και άλλα αύριο- υπογράφουν έγγραφα και τα αποκηρύσσουν, κάνουν ό,τι θέλουν. Δεν υπάρχει σταθερότητα σε τίποτα. Πώς υπογράφονται τα έγγραφα, τι συζητήθηκε, τι μπορούμε να ελπίζουμε – όλα αυτά είναι εντελώς ασαφή.

Παλαιότερα, μόνο λίγες χώρες τολμούσαν να διαφωνήσουν με την Αμερική και αυτό φαινόταν σχεδόν εντυπωσιακό, ενώ τώρα έχει γίνει ρουτίνα για όλα τα είδη των κρατών να απορρίπτουν τις αβάσιμες απαιτήσεις της Ουάσινγκτον παρά τις συνεχείς προσπάθειές της να ασκήσει πίεση σε όλους. Πρόκειται για μια λανθασμένη πολιτική που δεν οδηγεί πουθενά. Αλλά ας το αφήσουν, αυτή είναι και δική τους επιλογή.

Είμαι πεπεισμένος ότι τα έθνη του κόσμου δεν θα κλείσουν τα μάτια σε μια πολιτική εξαναγκασμού που έχει απαξιωθεί. Κάθε φορά η Δύση θα πρέπει να πληρώνει υψηλότερο τίμημα για τις προσπάθειές της να διατηρήσει την ηγεμονία της. Αν ήμουν μια δυτική ελίτ, θα σκεφτόμουν σοβαρά αυτή την προοπτική. Όπως είπα, ορισμένοι πολιτικοί επιστήμονες και πολιτικοί στις Ηνωμένες Πολιτείες το σκέφτονται ήδη.

Στις σημερινές συνθήκες έντονης σύγκρουσης, θα είμαι ευθύς για ορισμένα πράγματα. Ως ανεξάρτητος και ξεχωριστός πολιτισμός, η Ρωσία δεν θεώρησε ποτέ και δεν θεωρεί τον εαυτό της εχθρό της Δύσης. Η αμερικανοφοβία, η αγγλοφοβία, η γαλλοφοβία και η γερμανοφοβία είναι οι ίδιες μορφές ρατσισμού με τη ρωσοφοβία ή τον αντισημιτισμό και, παρεμπιπτόντως, με την ξενοφοβία σε όλες τις μορφές της.

Είναι απλώς απαραίτητο να κατανοήσουμε με σαφήνεια ότι, όπως έχω ήδη πει και προηγουμένως, υπάρχουν δύο Δύσεις – τουλάχιστον δύο και ίσως περισσότερες, αλλά τουλάχιστον δύο – η Δύση των παραδοσιακών, κυρίως χριστιανικών αξιών, της ελευθερίας, του πατριωτισμού, του μεγάλου πολιτισμού και τώρα και των ισλαμικών αξιών – ένα σημαντικό μέρος του πληθυσμού σε πολλές δυτικές χώρες ακολουθεί το Ισλάμ. Αυτή η Δύση είναι κοντά μας σε κάτι. Μοιραζόμαστε μαζί της κοινές, ακόμη και αρχαίες ρίζες. Υπάρχει όμως και μια διαφορετική Δύση – επιθετική, κοσμοπολίτικη και νεοαποικιακή. Λειτουργεί ως εργαλείο των νεοφιλελεύθερων ελίτ. Φυσικά, η Ρωσία δεν θα συμφιλιωθεί ποτέ με τις επιταγές αυτής της Δύσης.

Το 2000, μετά την εκλογή μου ως Προέδρου, θα θυμάμαι πάντα τι αντιμετώπισα: Θα θυμάμαι το τίμημα που πληρώσαμε για να καταστρέψουμε το άντρο της τρομοκρατίας στον Βόρειο Καύκασο, το οποίο η Δύση υποστήριζε τότε σχεδόν ανοιχτά. Είμαστε όλοι ενήλικες εδώ- οι περισσότεροι από εσάς που βρίσκεστε σε αυτή την αίθουσα καταλαβαίνετε για τι πράγμα μιλάω. Γνωρίζουμε ότι αυτό ακριβώς συνέβη στην πράξη: οικονομική, πολιτική και πληροφοριακή υποστήριξη. Όλοι το έχουμε ζήσει αυτό.

Επιπλέον, η Δύση όχι μόνο υποστήριξε ενεργά τους τρομοκράτες στο ρωσικό έδαφος, αλλά με πολλούς τρόπους εξέθρεψε αυτή την απειλή. Το γνωρίζουμε αυτό. Παρ’ όλα αυτά, αφού σταθεροποιήθηκε η κατάσταση, όταν οι κύριες τρομοκρατικές συμμορίες είχαν ηττηθεί, μεταξύ άλλων χάρη στη γενναιότητα του τσετσενικού λαού, αποφασίσαμε να μην γυρίσουμε πίσω, να μην παίξουμε τους προσβεβλημένους, αλλά να προχωρήσουμε μπροστά, να οικοδομήσουμε σχέσεις ακόμη και με εκείνους που στην πραγματικότητα έδρασαν εναντίον μας, να δημιουργήσουμε και να αναπτύξουμε σχέσεις με όλους όσοι τις ήθελαν, βασισμένες στο αμοιβαίο όφελος και τον αλληλοσεβασμό.

Θεωρήσαμε ότι αυτό ήταν προς το συμφέρον όλων. Η Ρωσία, δόξα τω Θεώ, είχε επιβιώσει από όλες τις δυσκολίες εκείνης της εποχής, στάθηκε σταθερή, δυνάμωσε, μπόρεσε να αντιμετωπίσει την εσωτερική και εξωτερική τρομοκρατία, η οικονομία της διατηρήθηκε, άρχισε να αναπτύσσεται και η αμυντική της ικανότητα άρχισε να βελτιώνεται. Προσπαθήσαμε να οικοδομήσουμε σχέσεις με τις ηγετικές χώρες της Δύσης και με το ΝΑΤΟ. Το μήνυμα ήταν το ίδιο: ας πάψουμε να είμαστε εχθροί, ας ζήσουμε μαζί ως φίλοι, ας κάνουμε διάλογο, ας οικοδομήσουμε εμπιστοσύνη και, ως εκ τούτου, ειρήνη. Ήμασταν απολύτως ειλικρινείς, θέλω να το τονίσω αυτό. Κατανοήσαμε σαφώς την πολυπλοκότητα αυτής της προσέγγισης, αλλά συμφωνήσαμε σε αυτήν.

Τι πήραμε ως απάντηση; Εν ολίγοις, πήραμε ένα “όχι” σε όλους τους κύριους τομείς πιθανής συνεργασίας. Λάβαμε μια διαρκώς αυξανόμενη πίεση προς εμάς και εστίες έντασης κοντά στα σύνορά μας. Και ποιος, αν μου επιτρέπετε να ρωτήσω, είναι ο σκοπός αυτής της πίεσης; Ποιος είναι ο σκοπός; Είναι απλώς για να εξασκηθούμε; Φυσικά και όχι. Ο στόχος ήταν να γίνει η Ρωσία πιο ευάλωτη. Ο σκοπός είναι να μετατρέψουν τη Ρωσία σε εργαλείο για την επίτευξη των δικών τους γεωπολιτικών στόχων.

Στην πραγματικότητα, αυτός είναι ένας παγκόσμιος κανόνας: προσπαθούν να μετατρέψουν τους πάντες σε εργαλείο, προκειμένου να χρησιμοποιήσουν αυτά τα εργαλεία για τους δικούς τους σκοπούς. Και όσοι δεν υποκύπτουν σε αυτή την πίεση, όσοι δεν θέλουν να είναι ένα τέτοιο εργαλείο, υφίστανται κυρώσεις: πραγματοποιούνται κάθε είδους οικονομικοί περιορισμοί εναντίον τους και σε σχέση με αυτούς, προετοιμάζονται πραξικοπήματα ή όπου είναι δυνατόν πραγματοποιούνται και ούτω καθεξής. Και στο τέλος, αν δεν μπορεί να γίνει τίποτα απολύτως, ο στόχος είναι ο ίδιος: να τους καταστρέψουν, να τους εξαφανίσουν από τον πολιτικό χάρτη. Όμως δεν ήταν και δεν θα είναι ποτέ δυνατό να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα τέτοιο σενάριο σε σχέση με τη Ρωσία.

Τι άλλο μπορώ να προσθέσω; Η Ρωσία δεν προκαλεί τις δυτικές ελίτ. Η Ρωσία απλώς υπερασπίζεται το δικαίωμά της να υπάρχει και να αναπτύσσεται ελεύθερα. Είναι σημαντικό ότι δεν θα γίνουμε εμείς οι ίδιοι ένας νέος ηγεμόνας. Η Ρωσία δεν προτείνει την αντικατάσταση ενός μονοπολικού κόσμου με μια διπολική, τριπολική ή άλλη κυρίαρχη τάξη ή την αντικατάσταση της δυτικής κυριαρχίας με την κυριαρχία από την Ανατολή, τον Βορρά ή τον Νότο. Αυτό θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε ένα ακόμη αδιέξοδο.

Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να παραθέσω τα λόγια του μεγάλου Ρώσου φιλοσόφου Νικολάι Ντανιλέφσκι. Πίστευε ότι η πρόοδος δεν συνίσταται στο να πηγαίνουν όλοι προς την ίδια κατεύθυνση, όπως φαίνεται να θέλουν κάποιοι από τους αντιπάλους μας. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα μόνο να σταματήσει η πρόοδος, είπε ο Ντανιλέφσκι. Η πρόοδος έγκειται στο “περπάτημα στο πεδίο που αντιπροσωπεύει την ιστορική δραστηριότητα της ανθρωπότητας, περπατώντας προς όλες τις κατευθύνσεις”, είπε, προσθέτοντας ότι κανένας πολιτισμός δεν μπορεί να υπερηφανεύεται ότι είναι το αποκορύφωμα της ανάπτυξης.

Είμαι πεπεισμένος ότι η δικτατορία μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσω της ελεύθερης ανάπτυξης των χωρών και των λαών- η υποβάθμιση του ατόμου μπορεί να εξουδετερωθεί από την αγάπη του ατόμου ως δημιουργού- η πρωτόγονη απλοποίηση και η απαγόρευση μπορούν να αντικατασταθούν από την ανθούσα πολυπλοκότητα του πολιτισμού και της παράδοσης.

Η σημασία της σημερινής ιστορικής στιγμής έγκειται στις ευκαιρίες για τη δημοκρατική και ξεχωριστή αναπτυξιακή πορεία του καθενός, που ανοίγονται μπροστά σε όλους τους πολιτισμούς, τα κράτη και τις ενώσεις ολοκλήρωσης. Πιστεύουμε πάνω απ’ όλα ότι η νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων πρέπει να βασίζεται στο δίκαιο και το σωστό, να είναι ελεύθερη, διακριτή και δίκαιη.

Η παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο πρέπει επίσης να γίνουν πιο δίκαια και πιο ανοιχτά. Η Ρωσία θεωρεί αναπόφευκτη τη δημιουργία νέων διεθνών οικονομικών πλατφορμών- αυτό περιλαμβάνει και τις διεθνείς συναλλαγές. Οι πλατφόρμες αυτές θα πρέπει να είναι υπεράνω των εθνικών δικαιοδοσιών. Θα πρέπει να είναι ασφαλείς, αποπολιτικοποιημένες και αυτοματοποιημένες και δεν θα πρέπει να εξαρτώνται από κανένα ενιαίο κέντρο ελέγχου. Είναι δυνατόν να γίνει αυτό ή όχι; Φυσικά και είναι εφικτό. Αυτό θα απαιτήσει μεγάλη προσπάθεια. Πολλές χώρες θα πρέπει να ενώσουν τις προσπάθειές τους, αλλά είναι εφικτό.

Αυτό αποκλείει τη δυνατότητα κατάχρησης σε μια νέα παγκόσμια χρηματοπιστωτική υποδομή. Θα καταστήσει δυνατή τη διενέργεια αποτελεσματικών, επωφελών και ασφαλών διεθνών συναλλαγών χωρίς το δολάριο ή οποιοδήποτε από τα λεγόμενα αποθεματικά νομίσματα. Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό, τώρα που το δολάριο χρησιμοποιείται ως όπλο- οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Δύση γενικότερα έχουν απαξιώσει το θεσμό των διεθνών οικονομικών αποθεμάτων. Πρώτα, το υποτίμησαν με τον πληθωρισμό στις ζώνες του δολαρίου και του ευρώ και στη συνέχεια πήραν τα αποθέματα χρυσού και νομισμάτων μας.

Η μετάβαση στις συναλλαγές σε εθνικά νομίσματα θα αποκτήσει γρήγορα δυναμική. Αυτό είναι αναπόφευκτο. Φυσικά, εξαρτάται από την κατάσταση των εκδοτών αυτών των νομισμάτων και την κατάσταση των οικονομιών τους, αλλά θα γίνεται όλο και πιο ισχυρή και οι συναλλαγές αυτές είναι βέβαιο ότι σταδιακά θα επικρατήσουν έναντι των άλλων. Αυτή είναι η λογική μιας κυρίαρχης οικονομικής και χρηματοπιστωτικής πολιτικής σε έναν πολυπολικό κόσμο.

Επιπλέον, τα νέα παγκόσμια κέντρα ανάπτυξης χρησιμοποιούν ήδη απαράμιλλη τεχνολογία και έρευνα σε διάφορους τομείς και μπορούν να ανταγωνιστούν με επιτυχία τις δυτικές πολυεθνικές εταιρείες σε πολλούς τομείς.

Προφανώς, έχουμε κοινό και πολύ ρεαλιστικό συμφέρον στην ελεύθερη και ανοικτή επιστημονική και τεχνολογική ανταλλαγή. Ενωμένοι, μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερα απ’ ό,τι αν ενεργήσουμε χωριστά. Η πλειοψηφία θα πρέπει να ωφεληθεί από αυτές τις ανταλλαγές, όχι μεμονωμένες υπερπλούσιες εταιρείες.

Πώς πάνε τα πράγματα σήμερα; Αν η Δύση πουλάει φάρμακα ή σπόρους καλλιεργειών σε άλλες χώρες, τους λέει να σκοτώσουν τις εθνικές τους φαρμακοβιομηχανίες και την επιλογή. Στην πραγματικότητα, όλα καταλήγουν σε αυτό: οι προμήθειες εργαλειομηχανών και εξοπλισμού της καταστρέφουν την τοπική βιομηχανία μηχανικής. Το συνειδητοποίησα αυτό όταν υπηρέτησα ως πρωθυπουργός. Μόλις ανοίξεις την αγορά σου σε μια συγκεκριμένη ομάδα προϊόντων, ο τοπικός κατασκευαστής αμέσως πάει περίπατο και του είναι σχεδόν αδύνατο να σηκώσει κεφάλι. Έτσι χτίζουν τις σχέσεις τους. Έτσι καταλαμβάνουν αγορές και πόρους και οι χώρες χάνουν το τεχνολογικό και επιστημονικό δυναμικό τους. Αυτό δεν είναι πρόοδος, είναι υποδούλωση και υποβιβασμός των οικονομιών σε πρωτόγονα επίπεδα.

Η τεχνολογική ανάπτυξη δεν πρέπει να αυξάνει την παγκόσμια ανισότητα, αλλά να τη μειώνει. Με αυτόν τον τρόπο η Ρωσία εφαρμόζει παραδοσιακά την εξωτερική τεχνολογική της πολιτική. Για παράδειγμα, όταν κατασκευάζουμε πυρηνικά εργοστάσια σε άλλες χώρες, δημιουργούμε κέντρα ικανοτήτων και εκπαιδεύουμε τοπικό προσωπικό. Δημιουργούμε μια βιομηχανία. Δεν κατασκευάζουμε απλώς ένα εργοστάσιο, αλλά μια ολόκληρη βιομηχανία. Στην πραγματικότητα, δίνουμε σε άλλες χώρες την ευκαιρία να ανοίξουν νέους δρόμους στην επιστημονική και τεχνολογική τους ανάπτυξη, να μειώσουν την ανισότητα και να φέρουν τον ενεργειακό τους τομέα σε νέα επίπεδα αποτελεσματικότητας και φιλικότητας προς το περιβάλλον.

Επιτρέψτε μου να τονίσω και πάλι ότι η κυριαρχία και η μοναδική αναπτυξιακή πορεία σε καμία περίπτωση δεν σημαίνουν απομόνωση ή αυταξία. Αντιθέτως, πρόκειται για ενεργητική και αμοιβαία επωφελής συνεργασία που βασίζεται στις αρχές της δικαιοσύνης και της ισότητας.

Αν η φιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση αφορά την αποπροσωποποίηση και την επιβολή του δυτικού μοντέλου σε ολόκληρο τον κόσμο, η ολοκλήρωση αφορά, αντίθετα, την αξιοποίηση του δυναμικού κάθε πολιτισμού προς όφελος όλων. Αν η παγκοσμιοποίηση είναι υπαγόρευση – και σε αυτό καταλήγει τελικά, – η ολοκλήρωση είναι μια ομαδική προσπάθεια για την ανάπτυξη κοινών στρατηγικών από τις οποίες όλοι μπορούν να επωφεληθούν.

Από αυτή την άποψη, η Ρωσία πιστεύει ότι είναι σημαντικό να γίνει ευρύτερη χρήση των μηχανισμών για τη δημιουργία μεγάλων χώρων που βασίζονται στην αλληλεπίδραση μεταξύ γειτονικών χωρών, των οποίων οι οικονομίες και τα κοινωνικά συστήματα, καθώς και οι βάσεις πόρων και οι υποδομές, αλληλοσυμπληρώνονται. Στην πραγματικότητα, αυτοί οι μεγάλοι χώροι αποτελούν την οικονομική βάση μιας πολυπολικής παγκόσμιας τάξης. Ο διάλογός τους δημιουργεί μια πραγματική ενότητα στην ανθρωπότητα, η οποία είναι πολύ πιο σύνθετη, μοναδική και πολυδιάστατη από τις απλοϊκές ιδέες που διακηρύσσουν ορισμένοι δυτικοί εγκέφαλοι.

Η ενότητα μεταξύ της ανθρωπότητας δεν μπορεί να δημιουργηθεί με την έκδοση εντολών όπως “κάντε ό,τι κάνω εγώ” ή “γίνετε σαν κι εμάς”. Δημιουργείται με σεβασμό στη γνώμη του καθενός και με προσεκτική προσέγγιση της ταυτότητας κάθε κοινωνίας και κάθε έθνους. Αυτή είναι η αρχή που μπορεί να διέπει τη μακροχρόνια συνεργασία σε έναν πολυπολικό κόσμο.

Από την άποψη αυτή, ίσως αξίζει να αναθεωρηθεί η δομή των Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένου του Συμβουλίου Ασφαλείας, ώστε να αντικατοπτρίζει καλύτερα την ποικιλομορφία του κόσμου. Εξάλλου, στον αυριανό κόσμο θα εξαρτώνται πολύ περισσότερα από την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική απ’ ό,τι πιστεύεται συνήθως σήμερα, και αυτή η αύξηση της επιρροής τους είναι αναμφίβολα μια θετική εξέλιξη.

Επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω ότι ο δυτικός πολιτισμός δεν είναι ο μόνος ακόμη και στον κοινό μας ευρασιατικό χώρο. Επιπλέον, η πλειονότητα του πληθυσμού είναι συγκεντρωμένη στην ανατολική Ευρασία, όπου αναδύθηκαν τα κέντρα των αρχαιότερων ανθρώπινων πολιτισμών.

Η αξία και η σημασία της Ευρασίας έγκειται στο γεγονός ότι αποτελεί ένα αυτάρκες σύμπλεγμα που διαθέτει τεράστιους πόρους κάθε είδους και τεράστιες ευκαιρίες. Όσο περισσότερο εργαζόμαστε για την αύξηση της συνδεσιμότητας της Ευρασίας και τη δημιουργία νέων τρόπων και μορφών συνεργασίας, τόσο πιο εντυπωσιακά είναι τα επιτεύγματά μας.

Οι επιτυχείς επιδόσεις της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης, η ταχεία αύξηση του κύρους και του γοήτρου του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης, οι μεγάλης κλίμακας πρωτοβουλίες “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος”, τα σχέδια για πολυμερή συνεργασία στην κατασκευή του διαδρόμου μεταφορών Βορρά-Νότου και πολλά άλλα έργα, αποτελούν την αρχή μιας νέας εποχής, ενός νέου σταδίου στην ανάπτυξη της Ευρασίας. Είμαι βέβαιος γι’ αυτό. Τα σχέδια ολοκλήρωσης εκεί δεν αντιφάσκουν αλλά αλληλοσυμπληρώνονται – φυσικά, εάν πραγματοποιούνται από τις γειτονικές χώρες προς το δικό τους συμφέρον και όχι εισάγονται από εξωτερικές δυνάμεις με στόχο τη διάσπαση του ευρασιατικού χώρου και τη μετατροπή του σε ζώνη αντιπαράθεσης των μπλοκ.

Η Ευρώπη, το δυτικό άκρο της Μεγάλης Ευρασίας θα μπορούσε επίσης να γίνει το φυσικό της τμήμα. Αλλά πολλοί από τους ηγέτες της εμποδίζονται από την πεποίθηση ότι οι Ευρωπαίοι είναι ανώτεροι από τους άλλους, ότι είναι κατώτερο των περιστάσεων να συμμετέχουν ως ίσοι σε επιχειρήσεις με άλλους. Αυτή η αλαζονεία τους εμποδίζει να δουν ότι οι ίδιοι έχουν γίνει μια ξένη περιφέρεια και στην πραγματικότητα έχουν μετατραπεί σε υποτελείς, συχνά χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Συνάδελφοι,

Η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης ανέτρεψε την ισορροπία των γεωπολιτικών δυνάμεων. Η Δύση αισθάνθηκε νικήτρια και κήρυξε μια μονοπολική παγκόσμια ρύθμιση, στην οποία μόνο η θέληση, ο πολιτισμός και τα συμφέροντά της είχαν δικαίωμα ύπαρξης.

Τώρα αυτή η ιστορική περίοδος της απεριόριστης δυτικής κυριαρχίας στις παγκόσμιες υποθέσεις φτάνει στο τέλος της. Ο μονοπολικός κόσμος υποβιβάζεται στο παρελθόν. Βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι. Μας περιμένει ίσως η πιο επικίνδυνη, απρόβλεπτη και ταυτόχρονα πιο σημαντική δεκαετία από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Δύση αδυνατεί να κυβερνήσει την ανθρωπότητα μόνη της και η πλειοψηφία των εθνών δεν θέλει πλέον να το ανέχεται αυτό. Αυτή είναι η κύρια αντίφαση της νέας εποχής. Για να παραθέσουμε ένα κλασικό παράδειγμα, πρόκειται για μια επαναστατική κατάσταση σε κάποιο βαθμό – οι ελίτ δεν μπορούν και οι άνθρωποι δεν θέλουν να ζουν έτσι πια.

Αυτή η κατάσταση είναι γεμάτη με παγκόσμιες συγκρούσεις ή μια ολόκληρη αλυσίδα συγκρούσεων, η οποία αποτελεί απειλή για την ανθρωπότητα, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της Δύσης. Το κύριο ιστορικό καθήκον σήμερα είναι να επιλύσουμε αυτή την αντίφαση με τρόπο εποικοδομητικό και θετικό.

Η αλλαγή των εποχών είναι μια επώδυνη αν και φυσική και αναπόφευκτη διαδικασία. Μια μελλοντική παγκόσμια ρύθμιση διαμορφώνεται μπροστά στα μάτια μας. Σε αυτή την παγκόσμια διευθέτηση, πρέπει να ακούσουμε τους πάντες, να λάβουμε υπόψη μας κάθε άποψη, κάθε έθνος, κοινωνία, πολιτισμό και κάθε σύστημα παγκόσμιων προοπτικών, ιδεών και θρησκευτικών αντιλήψεων, χωρίς να επιβάλλουμε σε κανέναν μια και μόνη αλήθεια. Μόνο σε αυτό το θεμέλιο, κατανοώντας την ευθύνη μας για τις τύχες των εθνών και του πλανήτη μας, θα δημιουργήσουμε μια συμφωνία ανθρώπινου πολιτισμού.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ολοκληρώσω τις παρατηρήσεις μου εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη μου για την υπομονή που επιδείξατε κατά την ακρόασή τους.

Σας ευχαριστώ πολύ.




kosmodromio.gr

ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ