![]() |
Λεωνίδας Βρεττάκος, «AB Βασιλόπουλος» |
Αν και δημόσια πολλοί επικρότησαν την κίνηση του Σκλαβενίτη να αποκτήσει τον παραπαίοντα Μαρινόπουλο, στο παρασκήνιο όλοι προετοιμάζονταν για τη στιγμή που ο νέος μεγάλος αντίπαλος θα έκανε και επίσημα την εμφάνισή του... Η στιγμή αυτή ήρθε, πριν από λίγες μέρες με την αποκαθήλωση και της τελευταίας ταμπέλας με το σήμα Carrefour από τα σημεία του άλλοτε πανίσχυρου λιανέμπορου (εν. Μαρινόπουλος) και όλοι πλέον στρέφουν το βλέμμα τους στους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς.Άνθρωποι του χώρου υποστηρίζουν πως η πρωτοβουλία της οικογένειας Σκλαβενίτη δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητη, αντίθετα θεωρούν σίγουρο ότι οι αντίπαλοι «θα σηκώσουν το γάντι και θα απαντήσουν ανάλογα». Κανείς, όπως σημειώνουν οι ίδιοι, δεν είναι διατεθειμένος να παραδώσει ό,τι με κόπο και θυσίες κέρδισε όλο το διάστημα που ο Μαρινόπουλος ήταν ουσιαστικά εκτός αγοράς. Και μάλιστα, σε μια εποχή που όλα μετρούν και τίποτα δεν χαρίζεται.
![]() |
Γιάννης Μασούτης, «Μασούτης» |
Προς αυτή την κατεύθυνση, όλοι μηδενός εξαιρουμένου ετοιμάζονται να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια στις προσφορές, οι οποίες όπως δείχνουν πλέον όλες οι έρευνες αποτελούν το υπέρτατο κριτήριο με βάση το οποίο οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους. Δεν είναι τυχαίο πως ήδη, πάνω από το 50% των επώνυμων προϊόντων πωλείται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας, ενώ κάποιες αλυσίδες κάνουν προσφορές ακόμη και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (!).
![]() |
Αρ. Παντελιάδης, «METRO» |
«Πόλεμος τιμών»
Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για έναν πρωτοφανή σε ένταση και διάρκεια πόλεμο τιμών, τον οποίο δεν θα έχει ξαναζήσει ο χώρος. «Δεν έχουμε δει ακόμη στην Ελλάδα πραγματικό πόλεμο τιμών», σημείωσε πρόσφατα ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ και πρώην επικεφαλής της «ΑΒ Βασιλόπουλος», θέλοντας να δείξει τι έπεται στον χώρο. Ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δώσουν και στην επέκταση του δικτύου, κυρίως σε περιοχές που υστερούν και κατά την άποψη τους έχουν προοπτικές ανάπτυξης, ενώ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε εξαγορές μικρότερων αλυσίδων. Ενδεικτικά, η ΑΒ Βασιλόπουλος σύμφωνα με τον επικεφαλής της, Λεωνίδα Βρεττάκο αναμένεται να επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζει να ενδιαφέρεται για εξαγορές τοπικών αλυσίδων, εφόσον αυτές συνιστούν επενδυτική ευκαιρία. Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλει και ο όμιλος METRO (My Market), ο οποίος κατάφερε να ενσωματώσει πλήρως τα καταστήματα του Βερόπουλου που απέκτησε πριν από περίπου δύο χρόνια.
![]() |
Γερ. Σκλαβενίτης |
Ο στόχος του Σκλαβενίτη
Ο Σκλαβενίτης, από την άλλη πλευρά, μετά την εξόφληση των προμηθευτών του Μαρινόπουλου εργάζεται πυρετωδώς για να ανακτήσει το έδαφος που έχασε ο άλλοτε πανίσχυρος λιανέμπορος όσο διάστημα «απουσιάζε» από την αγορά.
Η εμπειρία, το καλό όνομα και η εμπιστοσύνη που νιώθουν οι καταναλωτές (έχει πιστούς πελάτες που δεν πάνε σε άλλο δίκτυο) αλλά και η άψογη συνεργασία με τη βιομηχανία όλα αυτά τα χρόνια εκτιμάται ότι θα παίξουν καταλυτικό ρόλο για την επιτυχία του δύσκολου εγχειρήματος που ανέλαβε η οικογένεια Σκλαβενίτη. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του χώρου ο δρόμος μέχρι να κερδηθεί το στοίχημα είναι μακρύς και δύσκολος. Να σημειωθεί πως με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο προβλέπεται πως το δίκτυο του Μαρινόπουλου υπό την ομπρέλα του Σκλαβενίτη θα επιστρέψει σε λειτουργική κερδοφορία στο δεύτερο έτος από την ημερομηνία επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης και σε καθαρή κερδοφορία από το τέταρτο έτος. Σε ό,τι αφορά στον τζίρο, οι διοικούντες τον Σκλαβενίτη εκτιμούν ότι θα ανακτήσουν περίπου 1,03 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο, με προοπτική να φθάσει στο 1,2 δισ. ευρώ στο τέλος του δεύτερου χρόνου.
Εξαφανίζονται οι μικροί, γιγαντώνονται οι μεγάλοι

Δέκα χρόνια πίσω γύρισε η κατανάλωση
Εκτός από την επαλειτουργία των καταστημάτων της «Μαρινόπουλος», τον ανταγωνισμό στον κλάδο οξύνει η παρατεταμένη κάμψη της κατανάλωσης. Παρά τις προσδοκίες που υπήρχαν ότι μαζί με την έλευση του 2017 θα επιστρέψει και η ανάκαμψη, τα μηνύματα για την πορεία της κατανάλωσης τους πρώτους μήνες του νέου έτους μόνο αισιοδοξία δεν γεννούν. Αντίθετα, μεγαλώνουν τον προβληματισμό για το πότε θα σταματήσει η «κατρακύλα» και θα φανεί ο πάτος του βαρελιού.
Σύμφωνα με έρευνα της IRI που παρουσιάστηκε πρόσφατα, την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου παρατηρήθηκε καθίζηση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, με τη μείωση να διαμορφώνεται σε πρωτοφανή επίπεδα της τάξης του 15% (!).
Το σοκ στην αγορά είναι μεγάλο, με δεδομένο ότι η πτώση των πρώτων ημερών του Μαρτίου, έρχεται σε συνέχεια των αρνητικών επιδόσεων του Φεβρουαρίου (-2,9%) και του Ιανουαρίου (-10%) αλλά και των δυσμενών προβλέψεων για το υπόλοιπο του 2017.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία εκτιμά ότι οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα υποχωρήσουν κατά 3,6% στο σύνολο του τρέχοντος έτους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις, τύπου «Μαρινόπουλου».
Η αγωνία είναι έντονη καθώς, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, η αγορά δεν αντέχει να χάσει και άλλο τζίρο. Ήδη, οι πωλήσεις κινούνται σήμερα στα επίπεδα του 2015 (!), ήτοι πέριξ των 10,7 δισ. ευρώ, ενώ από την αρχή της κρίσης έχουν χαθεί πάνω από 2,5 δισ. ευρώ από την αγορά. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον πάντως, αναμένεται η αποτίμηση του φετινού Πάσχα, και η αντίδραση των καταναλωτών.